Framåtblick

Publicerat: 4 juli, 2013 i Uncategorized
Etiketter:, ,

IMG_20130613_160739

Blåsorna på fötterna börjar läka, nya stortånaglar lär växa ut tids nog och både knäet och fotleden har blivit mindre ömma. Återhämtningen är med andra ord i full gång och det är nog bara fråga om några dagar innan jag är igång med första löppasset sedan fotrally!

Ärligt talat har jag nog blivit mer psykiskt än fysiskt påverkad av fotrally. Varje natt är jag tillbaka i tävlingen i sömnen och under min vakna tid har jag klara svårigheter att fokusera på det jag borde göra och går istället och funderar på bra kost inför fotrally 2014, lämpliga skor,kläder, strategier samt hur jag bör lägga upp min träning på bästa sätt.

Flera gånger har jag gått igenom årets tävling, timme för timme, och funderat på varför jag gjorde vissa val jag gjorde och hur jag skulle kunna ha gjort istället. Några av de förbättringsområden jag har identifierat är följande:

Transportsätt till starten

Det är nästan pinsamt att erkänna det, men av någon anledning fick jag för mig att jag skulle gå från Centralstationen till starten i Rålambshovsparken. Det blev ungefär en timmes promenad i kvällssolen, bärandes på min tunga supportväska. Den timmen känns ganska onödig med tanke på att jag skulle gå 24 timmar i sträck strax därefter. Nästa år blir det taxi!

Kost

Kostintagen var nog en av mina svagaste punkter under årets fotrally. Upplägget var att jag bar med mig energybars, bananer och smörgåsar  samt en burk pastasallad. Jag fyllde sedan på detta förråd vid supportzonerna. Smörgåsar hade fungerat bra under mina träningspass på vintern och hösten, men nu i sommarvärmen var det inte en lika bra idé. Att, efter några timmar i värmen, plocka upp en flottig macka med smält smör och ost var ingen hit. Pastasalladen visade sig inte heller fungera lika bra i praktiken som i teorin. Min aptit började tryta  någonstans efter tio timmar och pastasallad var en av de saker som jag absolut inte var sugen på.

Med tanke på att jag både använde mig av supportväska och extern support var det ju, med facit i hand, direkt dumt (och naivt) av mig att inte utnyttja min externa support mer. Det är ju mycket smartare att beställa in den mat man känner att man är sugen på, särskilt med tanke på att det kanske bara är ett fåtal livsmedel som man känner att man kan få ner för tillfället. Exempelvis kastade jag lystna blickar på den mostallrik (direkt från Sibyllakiosken) som Silvio fick vid supporten i Nyköping. Nästa år ska jag med andra ord inte planera så mycket i förväg utan vara lite mer spontan och helt enkelt känna efter vad jag vill ha för livsmedel vid supporten strax innan vi närmar oss den.

IMG_20130522_063008

Vätskeintag

Ytterligare ett nybörjarmisstag jag gjorde var att jag drack för mycket vatten. Till följd av rädsla för vätskebrist gick jag och smådrack lite hela tiden vilket resulterade i att jag rubbade mina saltbalanser. Jag blev lite svullen, mådde illa och fick  huvudvärk. Tack vare ett Resorbintag lyckades jag dock komma tillbaka. Nästa år ska jag emellertid försöka hitta en bättre vätskebalans.

Kompressionsstrumpor

Liten justering som kan göra stor skillnad. Under årets lopp besvärades jag en del av värk i vaderna efter en sisådär 18 timmar. Jag tror att kompressionsstrumpor absolut kan vara en lösning där.

Det var några identifierade områden där det finns uppenbar förbätttringspotential inför 2014. Nu längtar jag bara efter att få komma igång och träna igen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s