Fotrally 2014 från ett supportperspektiv, del 1

Publicerat: 30 juni, 2014 i Uncategorized

Eftersom jag tyvärr inte kunde starta i Fotrally år blir det ingen rejsrapport från mig. Däremot har jag skrivit en redogörelse från ett supportperspektiv eftersom jag tror att det kan vara intressant att skildra lite vad som pågår bakom kulisserna, när alla andra går. Jag var privat support åt Lena Jensen och bistod även Silvio Cannavá.

Etapp 2, Fredag, klockan 03:00 – 09:00

Lena och jag har bestämt att hon får klara den första supportzonen själv och att jag ska sätta igång med mitt arbete på fredagsmorgonen, när deltagarna börjar närma sig 12-timmarsgränsen. Klockan 07:00  är jag på plats i Nykvarn där supportzonen ska vara. Fotrallytåget beräknas inte anlända till platsen förrän 08:35 så jag har gott om tid till förberedelser. Jag beger mig till en Statoilmack och inventerar deras utbud av mat. Jag försöker ringa Lena på mobilen för att se vad hon är sugen på men hon svarar inte. Läge att tänka om! Det blir helt enkelt till att sätta sig i bilen och åka ut och möta upp fotrallytåget några kilometer utanför Nykvarn för att ta upp beställningen på plats.

Bild 1

Lena ser pigg och fräsch ut och är i princip oberörd av nattens promenad. Jag passar på att fråga om hur det har gått med energiintag under natten och får beskedet att det har löpt enligt plan, det vill säga att hon har ätit något varje halvtimme.

Nykvarn

Tillbaks till macken där proviant inköps och sedan bär det iväg till supportzonen som ligger en bit utanför Nykvarn. Även några andra supportteam är på plats där. Jag riggar upp ett campingbord och placerar ut en stol samt ett skydd på marken som hon kan ha fötterna på. Sen är det bara att vänta.

Minuterna tickar på, men bilen med supportväskorna lyser med sin frånvaro. När det endast är några minuter kvar tills fotrallytåget beräknas komma till platsen anländer äntligen väskbilen. Jag inser att det kommer att bli ont om tid för funktionärerna att hinna lägga ut alla väskor och springer dit och börjar hjälpa till. Bara några minuter senare anländer fotrallytåget och ett mindre kaos uppstår. Alla väskor är inte ens utlagda än, och de som är utlagda ligger inte i ordning.

bild 4

I vimlet av människor som irrar omkring på jakt efter sin väska, funktionärer och tv-team får jag tag på Lena och eskorterar henne till supportstationen. Till följd av tidsbristen har jag inte hunnit packa upp väskan men jag gräver snabbt fram de skor och strumpor som hon vill byta till. Hon får en baguette med ost och skinka, en yoghurt, en cola och en apelsinjuice. Vi kompletterar även det lilla snacksförråd som hon bär med sig. Allting går på ett trettiotal sekunder och snart är hon iväg igen.

Bild 3

Etapp 3, Fredag, klockan 09:00 – 15:00

När alla saker är inpackade i bilen åker jag hem till Eskilstuna för att få i mig lite lunch. Jag hämtar även upp en kompis som har lovat att hjälpa till de vid de två kommande supportzonerna. Kursen sätts nu mot Skyttåsa och  supportzon 3.

När vi är cirka 2 mil från supportzonen visar gps:en att vi ska svänga in på en grusväg. Vi följer denna grusväg några kilometer tills gps:en vill ha in oss på en ännu mindre grusväg. Vägen är bommad men bommen är uppe för tillfället. Vi känner oss lite skeptiska för att åka in där men bestämmer oss till slut för att göra det. Gps:en upplyser oss om att det är 12 kilometer kvar till supportszon 3.

Grusvägen är dålig och ringlar sig fram så det går inte särskilt fort. Klockan visar emellertid att det är två timmar kvar tills fotrallytåget ska nå supportzon 3, så vi känner oss relativt lugna. När det är 2.3 kilometer kvar tar dock vägen plötsligt slut vid en nerfälld och låst vägbom. En oroskänsla börjar att smyga sig på. Tänk om någon har hunnit fälla ner och låsa även den andra vägbommen under tiden som vi har varit inne och krånglat här. I så fall är vi instängda!

Bilen vänds, vilket inte är helt oproblematiskt på den smala grusvägen, och sedan bär det iväg i full fart tillbaka. En nödplan formuleras. Om vägbommen har blivit nerfälld och låst får vi helt enkelt ta oss tillbaka till den andra vägbommen, parkera bilen och springa de två kilometer som är kvar med de saker som vi behöver! Det innebär att vi kommer att få 6 timmar på oss att komma på ett sätt att ta oss ut med bilen ur området innan supportzon 4.

Fortsättning följer i del 2….

kommentarer
  1. […] Fotrally 2014 från ett supportperspektiv, del 1 […]

  2. […] Fotrally 2014 från ett supportperspektiv, del 1 […]

  3. […] är del 5. Börja läsningen med del 1. Jag har även uppdaterat del 4 med lite fler bilder och lite mer […]

  4. […] Detta är del 6. Börja läsningen med del 1. […]

  5. […] Detta är sista delen. Börja läsningen med del 1. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s